Jag har nämt förr att i slutet av 80-talet skedde en revolution bland författarna i riket, och ut med huvudet före åkte samtliga för-fattare, och in kom pallböcker från USA, och så Lugn, förstås, och kilovis med böcker skrivna av missbrukare.
Hon retade många, alltid ovårdad, aldrig sminkad varför jag blev väldigt förvånad då jag träffade henne på en fest hos Anna Wahlgren eftersom Lugn var urtjusigt klädd, till med håret var borstat, och Lugn var sminkad.
Uppsynen i TV var alltså en roll
Jag hade träffat henne innan; vi signerade ihop på Akademibokhandelns 100-årsdag, och hon vägrade hälsa, och som skäl uppgav hon att jag var kvinna.
-Jag hatar kvinnor.
Jag startade Teaterlistan.se år 1991, och då drev Allan Edwall en liten teater kallad ”Brunnsgatan Fyra”, och när han dog i slutet av 90-talet tog Lugn över den, och jag kom att fortsätta att lägga ut deras genrepsbiljetter.
Men jag hade aldrig med Lugn att göra, vida känd som mycket besvärlig att jobba med och jag hade nobbat dem i så fall, utan det var en snäll tjej som kontaktade mig då de behövde publik till genrepen.
MEN en gång hade jag skrivit ”Brunnsgatan 4” och inte ”Brunnsgatan Fyra” och då hörde madame av sig – rosenrasande – och så var det då under den svenska Kulturrevolutionen att vi fick in de mest konstiga varelser i förlagshusen, och det tog ett tag innan jag förstod varför.
Det ingår i schemat…
DISDAIN FOR INTELLECTUALS & THE ART
FÖRAKT FÖR INTELEKTUELLA & KONSTEN
Jag har kollat hur Svensson tagit emot beskedet att Lugn har dött, och det är knäpptyst än så länge bland bloggare och lika tyst i mitt FB-flöde så jag gissar att Lugn inte var folkkär men jag har dålig koll på det. Jag har frågat en av er läsare, och jag fick svaret:
KL var en doldis som inte nådde ut i stugorna.
Jag ser på Lugns död som att uppdraget är absolut klart nu.
Plantera in; FÖRAKT FÖR INTELEKTUELLA & KONSTEN är i hamn, sen länge.
Det vet ”alla” att författare är konstiga typer som bara super, knarkar, lever på bidrag, eller får lön av Akademien, skriver skitkonstiga vänsterpjäser, som är helt vrickade.
I TRNC är det, som vanligt, tvärtom att författare har en extremt hög status, vi anses hjälpa många, och hjälpsamhet är hårdvaluta, och mycket fint. Skatten på författare är på norra sidan 10% och i syd 0% – språkområdet är så litet och upplagorna små – och momsen på böcker är 0%.
I Sverige har vi snabbt 80% skatt, räknas som egen företagare, ska betala sociala avgifter själva, bokmomsen är numera 6% men var länge 25%, man måste söka pengar ur Författarfonden för att ens få ut ersättningen för lånade böcker på biblioteken, och så uppstod ryktet att alla går på bidrag.
Vi har heller inga för-fattare idag, i princip enbart underhållningsskibenter, och folk som ser till att Svensson föraktar… och nu gick en av de som jobbade häcken av sig under 80+90-talet med den saken ur tiden.
Föraktet är dock kvar, och säga vad man säga vill om det bygge vi ofta studerar – det är superplanerat in i minsta detalj.
Lämna ett svar