Hur det var förra gången

fascism

Som vi alla vet namnges vissa rika och enskilda människor men det är hela branscher främst vi ska söka efter.

America’s Corporate Connections to Hitler:
Ford, General Motors, Rockefeller Foundation & IBM (2009)

Googleöversatt:

Alfred Pritchard Sloan Jr. (23 maj 1875 – 17 februari 1966) var en amerikansk företagsledare inom bilindustrin. Han var länge president, ordförande och VD för General Motors Corporation. Sloan, först som ledande befattningshavare och senare som chef för organisationen, hjälpte GM att växa från 1920-talet till 1950-talet, decennier då koncept som den årliga modellbytet, varumärkesarkitektur, industriteknik, bildesign (styling) och planerade inkurans förändrade branschen, och när branschen förändrade livsstil och byggd miljö i Amerika och över hela världen.

Sloan skrev sina memoarer, My Years with General Motors, på 1950-talet.

Liksom Henry Ford, den andra ”huvudmannen” i en bilkoloss, är Sloan ihågkommen idag med en komplex blandning av beundran för sina prestationer, uppskattning för sin filantropi och oro eller förebråelse angående hans attityder under mellankrigstiden och andra världskriget.

I augusti 1938 mottog en ledande befattningshavare för General Motors, James D. Mooney, den tyska örnens storkors för sin framstående tjänst i riket. ”Nazis vapenchef Albert Speer sa till en kongressutredare att Tyskland inte kunde ha försökt sitt blitzkrig av Polen i september 1939 utan den prestandahöjande tillsatsteknik som tillhandahålls av Alfred P. Sloan och General Motors”. Under kriget producerade GM:s Opel Brandenburg-anläggningar bombplan Ju 88, lastbilar, landminor och torpedsprängkapslar för Nazityskland.[26] Charles Levinson, tidigare biträdande direktör för CIO:s europeiska kontor, hävdade att Sloan satt kvar i Opels styrelse.

Sloans memoarer ger en annan bild av Opels roll under krigstid.[29] Enligt Sloan nationaliserades Opel, tillsammans med de flesta andra industriella aktiviteter som ägdes eller delägdes av utländska intressen, av den tyska staten strax efter krigsutbrottet. Sloan presenterar Opel i slutet av kriget som en svart låda för GM:s amerikanska ledning, en organisation som amerikanerna inte haft någon kontakt med på fem år. Enligt Sloan diskuterade GM i Detroit om man ens skulle försöka driva Opel under efterkrigstiden, eller att överlåta till den interimistiska västtyska regeringen frågan om vem som skulle plocka upp bitarna. Men Opel nationaliserades aldrig faktiskt och de GM-utsedda styrelseledamöterna och ledningen förblev oförändrade under hela nazistperioden inklusive kriget, med andra GM-företag i Axis och allierade länder inklusive USA.

Sloan försvarade den tyska investeringsstrategin som ”mycket lönsam” och sa till aktieägarna 1939 att GM:s fortsatta industriella produktion för den nazistiska regeringen bara var sund affärspraxis. I ett brev till en oroad aktieägare sa Sloan att det sätt på vilket den nazistiska regeringen styrde Tyskland ”inte borde betraktas som en verksamhet för General Motors ledning. … Vi måste uppträda som en tysk organisation. … Vi har ingen rätt att lägga ner anläggningen.”

https://en.wikipedia.org/wiki/Alfred_P._Sloan

Från och med 1930 gav Rockefeller Foundation ekonomiskt stöd till Kaiser Wilhelm Institute of Anthropology, Human Heredity, and Eugenics, som senare inspirerade och genomförde eugenikexperiment i Nazityskland.

Rockefeller Foundation finansierade nazistiska rasstudier även efter att det stod klart att denna forskning användes för att rationalisera demoniseringen av judar och andra grupper. Fram till 1939 finansierade Rockefeller Foundation forskning som användes för att stödja nazistiska rasvetenskapliga studier vid Kaiser Wilhelm Institute of Anthropology, Human Heredity, and Eugenics (KWIA.) Rapporter som skickats till Rockefeller döljde inte vad dessa studier användes för att motivera. Ändå fortsatte Rockefeller finansieringen och avstod från att kritisera denna forskning så nära härledd från nazistisk ideologi. Rockefeller Foundation gjorde inte ”världen uppmärksam på den tyska vetenskapens natur och den rasistiska dårskap” som tysk antropologi förkunnade. Rockefeller finansierat i åratal efter antagandet av 1935 Nürnbergs raslagar.

Rockefeller Foundation, tillsammans med Carnegie Institution, var den främsta finansiären för Eugenics Record Office fram till 1939.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rockefeller_Foundation

Under andra världskriget anställde Ford Werke slavarbetare även om det inte krävdes av nazistregimen. Utplaceringen av slavarbete började innan Ford-Werke separerades från Ford Motor Company i Dearborn, Michigan, medan Amerika ännu inte hade gått in i kriget.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Germany

https://youtu.be/O3I0hFgOTRs

Om Lena Holfve 18267 artiklar
Under 80-talet var Lena Holfve en uppmärksammad författare men slutade som yrkesförfattare år 1992, och startade upp IT-tjänster. Lena räknas som en av de absolut första pionjärerna på Internet i Sverige med start 1990-91. Då var det i princip bara Lenas domäner och Systembolagets prislista ute. Nu är Lena pionjär igen med ett slutet och privat sällskap i domänen lenaholfve.se och vars syfte är att studera vad som händer i världen, men i en privat sfär. Sedan år 2017 har det startats upp en liten bokproduktion, igen.

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.




Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.