Varför faktagranskar inte TT, Expressen och SvT???

kinesenI inlägget står det att fredagens program var ”avskyvärt” och att det spred lögner om den svensk-kinesiske bokförläggaren Gui Minhai, som satt fängslad i Kina i över fyra år utan rättegång – tills Kina den 25 februari lät meddela att Gui Minhai dömts till tio års fängelse i en okänd domstolsprövning. Expressen idag

Jag tycks vara den  enda som har faktagranskat vad den kinesiska ambassaden sa när den uttalade sig första gången, och gör man det kommer man fram till att Gui Minhai var bokhandlare, och inte förläggare eller författare, finns inga böcker.

Man kommer snabbt fram till att det finns ingen påstådd doktorsexamen i registren, och slår man dubbelkoll och frågar universitetet bekräftar de att det finns ingen sådan.

De stora nyhetsbolagen ute i världen vet det numera för de använder ordet ”book seller”, och det är bra det med tanke på att han inte kan vara förläggare eller författare.

Kollar man vad kinesiska PEN har sagt får man fram att mannen dömdes i en rättegång till två års fängelse för rattfylleri vilket förklarar varför han ”försvann”, och man finner rätt snart att det är över 20 år sedan han  befann sig i Sverige, tycks ha varit skriven i Tyskland under en lång tid där han ska ha varit gift.

Jag klippte bara en enda mening ifrån Expressens artikel, och inte en siffra var rätt, och det fascinerar mig enormt att Författarförbundet, Förläggarföreningen, hela media och alla kulturredaktioner, står på som de gör, men ingen av dem kan ha läst en enda bok skriven av karlen – för det finns inga.

Han är hedersmedlem i Författarförbundet, som på sin sida radat upp hans utgivna titlar, som inte existerar i hela världen, och det har nog aldrig hänt förr att SFF har utsett någon till hedersmedlem man inte ens har läst.

Då säger vän av ordning att böcker måste han ha gett ut under pseudonym, och det har en suspekt frilansande journalist också påstått, men man gör misstaget att påstå att de ska ha getts ut av ett förlag ägt av denne bedragare, och det förlaget ska också ha gett ut 1/3 av alla böcker som kommer ut i Hongkong – finns inte en titel utgiven i det förlagsnamnet i hela världen.

Men det finns en 60-miljonersinsamling i kinesens namn, som går lysande, och sist jag kollade hade de fått in 27 miljoner i donationer så TT, Expressen, SvT, med flera håller nog på med medhjälp till grovt bedrägeri.

Inte ens TT faktagranskar.  _  Polisanmälan är publicerad av ambassaden

kinesen e

 

 

 

Ska denna artikel med i årsboken?

Klicka på det antal stjärnor du vill ge den.

Du kan ge feedback!

Hur kan den bli bättre?

Tala om hur den kan förbättras!

The following two tabs change content below.
Lena räknas som en av de absolut första pionjärerna på Internet i Sverige med start 1990-91. Då var det i princip bara Lenas domäner och Systembolagets prislista ute. Nu är Lena pionjär igen med ett slutet och privat sällskap i domänen lenaholfve.se och vars syfte är att studera vad som händer i världen, men i en privat sfär.

2 Comments

  1. Ha ha!
    ”…men ingen av dem kan ha läst en enda bok skriven av karlen – för det finns inga.”
    Klockrent och tydligt. Bra Lena. Hur kan så många människor frivilligt leva i lögn och fantasi?

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.