https://www.youtube.com/watch?v=6ufWl1zLnLg
Jag flyger inte dagligen, men jag har flugit en hel del i Asien de senaste tio åren, och sist var då jag liftade till kollegan Anna Wahlgren och egentligen åker jag inte gärna med andra än t.ex. Emiraten.
Som jag har skrivit många gånger ligger vi 60 till 6000 år efter alla andra, och det gäller inte minst flyget. Qatar Airways är också mycket bra och mängder med mindre bra bolag har väl hållits uppe av nån stat – men problem har de haft länge. Före virusbommen stod många på öronen, och konkursen väntade runt hörnet.
De har via lågprisflygen konkurrerat ihjäl varandra jämlikt på något sätt och det är något fel om jag betalar 2-300:- för att åka taxi till flyget, och 800:- – 1200:- för att åka upp till Arlanda.
Vi får se vad och vilka som blir kvar i den kommande nya världen, och det hörs på PM på norra Cypern att nu ställer man om från turism till jordbruk, nu när man har fått ett skäl att göra det, på allvar.
Före virusbommen drog man åt VISA-reglerna med järnhand liksom Spanien införde en hel del nytt för att försöka få nån ordning på turisterna, och för ett år sedan införde södra Cypern ”Jordbruks-VISA”. Du kan åka dit och jobba i lantbruket, med andra ord.
Det är vad precis allt kommer att handla om i morgon; producera mat smart och där det ens går och pga. solarminimumproblemet. Till höger en majsodlare i USA som inte fick någon skörd alls förra sommaren; för lite kraft i solen.
Krisen lär tvinga oss att fokusera på rätt saker för första gången på 50 år?
September 2019: Experten: Fler flygbolag kan vara på väg mot konkurs
Samtliga videor om flygkonkurser är producerade före virusbommen
Lämna ett svar