Manipulation!

mani

Dessa tåg… Reinfeldt gick ut och sa att nu ska vi moderater bygga snabbtåg…  sen försvann den frågan… Stefan L tog över, och gick ut och sa att nu ska vi socialdemokrater bygga snabbtåg…

Skärmavbild    kl
Klicka

Jag utredde det där
Ingen av dem skulle bygga några tågbanor utan EU skulle göra det och projektet heter Green Line.

Om de säger NU att det är tveksamt om projektet kan genomföras så beror det uteslutande på att planerna för Green Line har ändrats. Inget våra politiker bestämmer över. Om de har ändrats torde det bero på solar minimum.

 

Publicerat 29/8 2012 i min gamla, stora blogg
Centern kräver nya tågspår mellan Uppsala och Stockholm, och det troliga är att de spelar teater för planen för all järnväg i Europa ligger nog redan spikad och klar, se nedan. Vi kanske får en nyhet längre fram kallad; ”Centern vann!”.

Regeringen manipulerar våldsamt, och har idag gått ut med att de ska bygga tåg
Väljarna, som vi kallades, ska få veta sen hur det ska finansieras men Reinfeldt förkunnade att det är helt säkert att det går. Givetvis, det bestämdes för år sedan av EU att Sverige ska ha nya räls och tågset. Inget Fredrik R. styr det minsta över, se nedan.

Det är allvarligt att de leker med ett helt folk på det här viset. Det är trist att inte journalisterna kan sitt land.

”Riksdag&Departement”, vet inte heller / Statsvetare (!) tror att det är ett regeringsbeslut / Oppositionen undrar / Facket tror att det är ett regeringsbeslut

sj

Tidigare publicerat i bloggen:

Gröna korridorer – det smartaste sättet att resa i Europa
Jag har inte sett i svensk press att de har meddelat att man bygger en europeisk järnväg där vi halkar med givetvis eftersom vi är en delstat i detta nya Europas förenta stater. Förvisso förnekas det alltid att man mycket medvetet bygger upp ett “land” av alla Europas före detta länder…

Det är nästan tre år sedan Europeiska unionen lanserade begreppet “gröna korridorer”.
Nu är det dags att lägga in en högre växel.
Läs mer – engelsk text

Som jag förstår det har EU bestämt att den svenska järnvägen ska rustas upp.

Uppdateringar:

Nu vill Björklund satsa på tågen, och han kommer få som han vill för det bestämdes förra året att Sverige ska bygga järnväg.

Mp vill satsa miljarder på tågen (SvD)

 

Regeringen nedröstad om järnvägen
imagesRiksdagen vill ha mer ordning och reda när det gäller underhåll av järnvägen och ber regeringen återkomma med hur Trafikverket bättre ska kunna samordna det. Beslutet är ett bakslag för regeringspartierna.
Enligt riksdagsbeslutet, som stöddes av de rödgröna samt Sverigedemokraterna med 152 röster mot 150, ska regeringen ”snarast” föreslå hur underhållet av järnvägen ska organiseras i fortsättningen, för att bidra till att fler tåg ska gå i tid.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M), beklagar oppositionens linje. Hon befarar att det mest handlar om att ha lite kul och sätta dit regeringen.

– Man kan inte använda den här kammaren som ett utrymme för att bara ha skoj och sätta dit en regering, det är lite fel nivå, sade infrastrukturministern till TT i samband med debatten om underhållet i riksdagen för en vecka sedan.

Hon sade också att hon inte riktigt vet vad hon ska göra med det tillkännagivande hon får från riksdagen, om samordning av underhållet av järnvägen.

– Jag vet faktiskt inte, de får förtydliga vad de vill, sade hon.

Enligt henne går det inte att veta om oppositionens vilja är den som återges i motionerna, vilket enligt hennes läsning skulle innebära att Trafikverket ska återta underhållet i egen regi, eller om det är någon annan, mindre långtgående ändring oppositionen tänkt sig.

Hon hävdar att oppositionens linje skapar oro bland dem som har underhållsuppdrag i dag, de vet inte vad som ska gälla framöver. De kommer då inte heller att vilja eller våga investera i maskiner och annan teknik.

– Vi riskerar att tappa tid och tempo just i en tid då vi utökar anslagen och behöver investeringar och underhåll mer än någonsin. Det här är väldigt allvarligt, sade infrastrukturministern.
Stockholm TT

Tuve Skånberg kd vet inte skillnaden mellan tåg och EU-program

 

Följande artikel publicerad i mina forna, stora blogg den april 8, 2014

 

Bluff

För nu tre, fyra år sedan fattade EU beslutet att bygga ”Green Line”, och idag meddelar SvD att regeringen bestämt sig för att bygga tågsystem för miljarder.

Förra gången regeringen meddelade att det var nya räls på gång, för något år sedan, var det en journalist som frågade hur de skulle finansiera det hela och han fick inget svar och nöjde sig med det.

ABB har tydligen tagit hem en stor order, och de presenteras alltid som ett ”svenskt bolag” – för det startades i Sverige – men det är ett bolag med 150 000 anställda i 150 länder och de verkar ifrån Zurich.

De har en filial i Sverige
ABB liksom IKEA används ofta i svensk press för att visa att vi har stora, stora bolag och så kan man tala i åratal om kvotering aforetags1v kvinnor till bolagsstyrelser t.ex. men vi har inga stora bolag i Sverige.  Av alla bolag är 0,09% stora, och de vanligaste bolagen är enmansbolag.

De stora har flyttat ut för 25-30 år sen för annars hade de inte kunnat växa. Just nu har ABB 1180 lediga jobb ute i världen. Det beror på att riktiga jobb skapas av bolag, och inte av politiker.

Nu har man meddelat att färre jobb flyttar ut och en delförklaring är att det vimlar av bolag till salu, och hundratusentals 40-talister försöker göra sig av med sina, och det finns stora mängder säljare men få köpare.

Det är fortfarande så att det är i det närmaste helt omöjligt att växa i Sverige, och de som vill det får ge sig iväg till andra länder därför att vi har allvarliga systemfel.

Men vi kommer höra talas om i ett att regeringen fixar tåg
För min del kan de få byta ut regeringen, oavsett om den är röd eller blå, mot en telefonsvarare för vi är en stat i EU och den här typen av beslut fattas i Bryssel – av icke folkvalda människor.

Vi själva har klagat på tågen i 20 år.

 

Om Lena Holfve 18158 artiklar
Under 80-talet var Lena Holfve en uppmärksammad författare men slutade som yrkesförfattare år 1992, och startade upp IT-tjänster. Lena räknas som en av de absolut första pionjärerna på Internet i Sverige med start 1990-91. Då var det i princip bara Lenas domäner och Systembolagets prislista ute. Nu är Lena pionjär igen med ett slutet och privat sällskap i domänen lenaholfve.se och vars syfte är att studera vad som händer i världen, men i en privat sfär. Sedan år 2017 har det startats upp en liten bokproduktion, igen.

2 kommentarer

  1. Hej
    Ganska befriande ändock, då man till sist med åren inser att det mesta är teater, – och skådespel.
    Till ämnet:? På 80-talet gick alla Sveriges tåg enligt tidtabell över hela landet, trots kyla och snö.
    Vad har hänt sedan dess?
    Att tänka på…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.




Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.