Professor Agnes Wold kallar dem för anti-vaxare, det är principiellt fel, de som drar i trådar är fascistbyggare och deras publik ska in på dårhus, ut i strid, begå brott och ett uppror ska fram, innan de grips / dödas..
Hon är inte förvånad över att skolorna utsätts för de hotfulla mejlen.
– Nej, jag ska ärligt säga att jag först missbedömde kraften hos antivaxxarna. Jag tänkte som så många andra i forskarvärlden att folk skulle se igenom stolligheterna. Men det satsas enorma resurser på proffsiga Youtube-klipp där människor som ser ut som forskare och låter som forskare och ibland till och med kan ha haft någon form av forskarkarriär pratar på helt rätt sätt även om de säger de mest häpnadsväckande saker, säger Agnes Wold.
Hon fortsätter:
– Det är människor som jobbar systematiskt med att sprida desinformation som ger stor osäkerhet. Så det är ingen lätt sits att vara exempelvis rektor eller lärare och utsättas för kampanjer riktade mot skolan, särskilt inte om man känner sig utsatt av innehållet i mejlen, säger Agnes Wold.
Du måste ha funderat på hur man ska komma åt det här problemet?
– Om jag har! På ett personligt plan önskar jag inget hellre än att få tid över och åka ut och ställa mig i en aula och bara prata med exempelvis unga män som fått det här med vaccinationer om bakfoten; att lyssna på dem och berätta vad jag har för kunskap att komma med.
Håller med att det triggas igång nu, alla som är fast i känslogrundande värderingar blir som tickande bomber och kan smälla åt det ena eller andra hållet. De kan ju inte se riktigt klart, inte ännu i varje fall. Ang. videon så slutade jag titta vid ”The Reuters institute…” som kollar fake news. Får en känsla av att de också är styrt av stora intressen, bara att titta på ägarstrukturerna bakom Reuters och vilka kluster de ingår i, många välkända namn och företag som dyker upp på de flesta ställen. Ja, det är en läskig utveckling i Sverige, det går otroligt fort nu. Men det går att föra dialog med människor om det mesta bara man klarar balansgången med sig själv, att inte skriva ngn på näsan utan skapa gemensamma beröringspunkter och reflektioner, att vara trygg i sig själv och inte projicera. Vi måste träna språkvård.