Bil IQ, och framtidens nya taxi

Skärmavbild    kl

Indien har kommit rätt långt med sin Car-IQ, och ett sätt den används på, som är verkligt smart, är att du ringer ett nummer från din mobil men du behöver aldrig tala med någon, och vips kommer en taxi som via GPS vet exakt var du står. Ambulanser hittar folk direkt, på samma sätt.

I några stater har man börjat med ett system där du ringer ett annat nummer vilket innebär att du går med på samkörning, och då är väntetiden upp emot 5-10 minuter, och du åker sen samman med andra, och billigare.

I Indien känner man till att bensinbilen förbjuds i hela världen år 2030, och de är på gång och byter ut bilparken mot solcellsdrivna fordon men det kommer även bilar som går på saltvatten respektive luft, vad jag förstår. I Sverige är detta bensinbilsbeslut okänt dvs man tiger om det vilket är rätt fult om man betänker att folk köper nya bensinbilar nu som de inte får använda om elva år.

Bilden ovan är klippt ifrån Ny Tekniks artikel om saken, och de tycks tro att det är den nya regeringen som bestämt, och så ska det debatteras… Jag blir inte förvånad om det kommer omröstningar i riksdagen också; full show!

Skatten på bensinbilen tas ut utan ett ord om vad som väntar
Miljöpartiet ljuger också rakt upp och ner om att det är deras förslag att bensinbilen ska fasas ut, inget mp i Sverige bestämmer, för i denna fråga har man bilproducenterna med sig. Men, det är väl ett tecken på isoleringen som i mina ögon är vårt största problem eftersom Svensson t.ex. inte ens känner till ISIS-planer, etc. Svensken vilseleds rutinmässigt och får en konstig världsbild på köpet.

Det påstås i Indien att det är ett FN-beslut dvs ett Agenda 30-beslut, och det lär påverka miljön kraftigt till det bättre samt minska olje-bensinberoendet. De nya indiska bilarna blir gratis i drift då de går på solenergi.

En del av filmerna kommunicerar på hindi men man förstår via bilderna ändå vad det rör sig om.

Om Lena Holfve 18099 artiklar
Under 80-talet var Lena Holfve en uppmärksammad författare men slutade som yrkesförfattare år 1992, och startade upp IT-tjänster. Lena räknas som en av de absolut första pionjärerna på Internet i Sverige med start 1990-91. Då var det i princip bara Lenas domäner och Systembolagets prislista ute. Nu är Lena pionjär igen med ett slutet och privat sällskap i domänen lenaholfve.se och vars syfte är att studera vad som händer i världen, men i en privat sfär. Sedan år 2017 har det startats upp en liten bokproduktion, igen.

4 kommentarer

  1. Bosch (världens största tillverkare av fordonselektronik) har nu officiellt meddelat att de är med i utvecklingen av elektrobränsle, d.v.s. syntetisk kolväte som man gör bensin av. Co2 utsläppen blir enligt Bosch 64% lägre än bensin som framställs av vanlig råolja. Rent förenklat används vanligt vatten där man separerar väte och syre via elektrolys. Sen blandar man väte och koldioxid som kan raffineras på samma sätt som idag. Även Preemraff i Lysekil bygger ut kapaciteten för detta. För att kunna separera väte och syre krävs en utbyggnad av elförsörjningen. I Sverige skulle det krävas en tredubbling, vilket är det samma som krävs om man ska elektrifiera alla fordon. Fördelen med elektrobränsle jämfört med batterier är energiinnehållet per kilo.

  2. Det där tjafset om el-bristen kan ju också vara ett sätt att valla in folk i storstäderna. Vi får väl se.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.




Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.